Efter en helrekonditionering ser bilen verkligen ut som ny igen, men det är även viktigt att underhålla både lack och interiör för att öka bilens livslängd. Man bör lägga på vax minst två gånger om året.
Utvändigt skall kaross och fälgar avfettas, gärna med ett miljövänligt och alkaliskt avfettningsmedel. Bilens utsida bör sedan handtvättas med ett effektivt avfettande bilschampo, följt av en högtrycksspolning av hela bilen. Lacken kan man sedan maskinpolera med hjälp av en särskild rondellmaskin, men kom ihåg att se till att välja ett polermedel som anpassas efter lackens skick. Repor och oxider bör också avlägsnas. Slutligen bör man lägga på ett vax som ger ett långvarigt skydd mot smuts, salt och trafikfilm. Fönsterna skall också putsas samt skall gummilister och däcksidor behandlas. Eventuella stenskott kan också enkelt lagas om man får tag på reservlack av bilens originalfärg. För att laga stenskott i vindrutan behöver man dock leta reda på närmaste glasmästare.
Likt lackkonservering för bilens lack finns även behandlingar man kan göra på bilens rutor, särskilt finns behandlingar som förbättrar sikten vid t.ex. kraftigt regn och under kvällar då vägarna är våta och smutsiga. Smutsen fastnar helt enkelt på rutan och regndropparna porlar och glider enkelt av rutan, även under lägre hastigheter. Detta ger inte bara bättre komfort i form av att i många fall slippa använda vindrutetorkarna eller att de inte "hoppar", utan det medför även bättre sikt och höjer säkerheten rejält på vägarna. Ett exempel på en sådan behandling är Aquapel, som är riktigt prisvärd och enkel att applicera på rutan.
Även fast det inte är bilvård per se, så kan man ändå göra mycket för sin bil och dess utseende genom att fräscha upp däck- och fälgar. Inte bara då genom att göra rent, utan att faktiskt även köpa nytt och fräscht!
Bilen bör dammsugas ordentligt både invändigt och i bagageutrymmet. Fönsterna skall sedan putsas grundligt och eventuella fläckar på klädseln kan försöka avlägsnas. Instrumentpanelen tillsammans med övriga plast- och gummidetaljer görs enkelt skinande rena med särskilt rengöringsmedel. Dörrkanterna vaxas. Syftet är att hela kupén ska kännas fräsch och att nybilskänslan kommer tillbaka.
Textilimpregnering till bilens klädsel skulle man kunna säga fungerar som en osynlig överdragsklädsel. Om man råkar spilla någonting är det superenkelt att bara torka upp det man spillt med en trasa. Textilimpregnering fungerar ofast på ett sätt att de kapslar in tygets fibrer så att smuts och eventuellt spill inte tränger ned i tyget, utan att det lägger sig på ytan - och blir därför väldigt enkelt att torka bort. Normalt sitter en impregnering kvar i tyget till dess att den tvättas bort, och normal förändring försämrar generellt sett inte de smutsavvisande egenskaperna som impregneringen ger. Skinn och läder kan och bör också behandlas för att få ett bättre skydd, samt för att inte torka ut och börja spricka. De flesta välsorterade bilvårdsaffärer brukar ha ett bra sortement med impregneringsprodukter.
Om man vill ge bilen en riktig specialbehandling kan man även inkludera en motortvätt i sin helrekond, där man avfettar och högtrycksspolar motor och motorutrymme så att gammal olja och smuts tvättas bort. Man bör dock kolla upp med biltillverkaren att bilen och motorn tål en motortvätt, så gör ingenting förhastat!
Om man har en ny bil, eller en bil med bra lack, en ordentlig lackkonservering det bästa skyddet man kan få. En riktig lackbehandling konserverar lacken under många år, vilket innebär att bilen inte behöver poleras eller vaxas samtidigt som den får ett mycket bra skydd mot omgivningen - eftersom en behandlad lack generellt sett har en högre motståndskraft mot yttre påverkan. Lackbehandlingar gör oftast även att bilen blir lättare att tvätta och hålla ren. Ibland är det bekvämast att lämna in bilen på en professionell lackbehandling, men man kan även komma långt på egen hand.