Hur fungerar? / Samhälle / Skolan /Lagförsäljning

Hur fungerar lagförsäljning?

Idrotten fostrar, sägs det. Och hur viktigt det än är att kunna dunka en basketboll eller göra en perfekt trippel Salchow handlar idrott om så mycket mer, t ex att lära sig samarbeta och att ta ansvar. Det gäller såväl på planen/rinken/banan som utanför.

Ett ypperligt tillfälle att lära sig både samarbete och ansvar är när den förening man är med i ska samla pengar till ett träningsläger. Ett allt mer populärt och vanligt sätt för ett idrottslag att tjäna ihop pengar är att samarbeta med ett företag.

Det finns företag som är specialiserade på lagförsäljning

Som DelikatessKungen. De jobbar ihop med både sportklubbar och skolklasser, egentligen alla typer av ungdomsgrupper i behov av pengar, vare sig det är till skolresor, cupresor eller idrottsläger. Gruppen säljer företagets produkter och får i gengäld en del av vinsten.

I DelikatessKungens fall handlar det om delikatesser som lufttorkad salami med extra hög kötthalt (och givetvis fri från en massa onaturliga tillsatser), handgjorda belgiska chokladpraliner, en prisbelönt cheddarost framställd på en engelsk gård enligt originalrecept från 1861. Gruppen säljer mot provision som med lite engagemang kan finansiera ett helt träningsläger.

Enkel säljkedja med utrymme för improvisation

Först får man hem försäljningsmaterial, sedan tar man upp beställningar och avslutningsvis levererar man varorna och tar betalt för dem. Men allt annat är faktiskt öppet för improvisationer. Laget bestämmer själva hur och var de ska sälja, om de ska knacka dörr, sälja via sociala medier på nätet eller försöka sälja in mindre eller större partier hos företag på den egna orten. Till sin hjälp har de DelikatessKungens trycksaker och en app med bilder på varorna och möjlighet att ta upp beställningar. När försäljningen är över får gruppens kontaktperson hem det antal av varje produkt som kunderna har beställt. Det återstår bara att distribuera dem till kunderna och ta betalt för varorna.

Sedan är det bara att boka ett inspirerande och kul träningsläger. Och kanske att planera för nästa lagförsäljning för det finns ju alltid nya resor att göra och cuper att spela. Längs resan blir man förhoppningsvis både lite bättre på sin sport och på marknadsföring, försäljning, ansvar och planering. Vuxenpoäng får man på köpet.